Statens behov av kvalificerad IT-kompetens är stort och kommer att öka i takt med att allt mer resurser läggs på utvecklingen av elektroniska tjänster som effektiviserar myndigheternas arbete och samtidigt ökar tillgängligheten gentemot medborgarna.
På svenska myndigheter finns i dagsläget drygt 10 000 medarbetare som arbetar med IT, men efterfrågan kommer att öka stadigt de kommande åren, inte minst med tanke på det pågående generationsskiftet. Kanske är det dags att förändra bilden av vad staten kan erbjuda dig som har IT-kompetens? Numera tillämpar de allra flesta individuell lönesättning. Flera myndigheter har dessutom gjort sig kända för att i allmänhet välja den senaste tekniken.
Att introducera det som ofta kallas ”E-samhället” är en omfattande och långsiktig resa som öppnar upp för enskilda medarbetares initiativ och potential. Den som brinner för att utveckla användarvänliga tjänster som kan förenkla vardagen för företag och medborgare har därför goda skäl att söka sig till staten i jakt på nya karriärmöjligheter.